ВЕСТИ
Интервју директора Дипос-а за портал „24седам“
20.12.2021.Вести
Директор Друштва за изнајмљивање некретнина „Дипос“ д.о.о. Београд, господин Ђоко Кривокапић, је у интервјуу за портал „24седам“ представио Дипос говорећи о оствареним резултатима и међународним признањима сертификационих агенција, реализованим активностима на пољу модернизације пословних процеса, унапређењу дигиталних канала комуникације и транспарентности у пословању.
Интервју Директора Друштва, можете прочитати на порталу „24седам“, док вам комплетан садржај преносимо и путем нашег сајта.
Државна фирма, под добрим менаџментом, може да послује као и свака добра приватна компанија, поготово ако примењује нове технологије, тврди Ђоко Кривокапић, директор “Дипоса“
Нису све државне фирме исте. То што је власник држава не значи да компанија у њеном власништву не може да послује једнако добро као и “утегнуто“ приватно предузеће, тврде у “Дипосу“, државном привредном друштву које се бави управљањем, издавањем и одржавањем некретнина у власништву Републике Србије.
– Ми смо пример да не треба “угасити све државне фирме” или их припојити некоме. Нама су на тржишту конкуренција више од 1.100 приватних агенција за некретнине, и многе од њих издају модерне објекте, смарт зграде и слично. Али, дипломатска представништва се и даље одлучују за наше старе објекте и наше услуге, као и бројне иностране и домаће компаније и приватна лица. Техничка служба, одржавање и друге професионалне услуге у вишегодишњем најму нашег тима од седамдесетак људи се ту показују као компаративна предност – напомиње за 24седам директор “Дипоса“ Ђоко Кривокапић.
Значајна модернизација
Он то поткрепљује податком да је у светским али и у српским размерама највећи и најзахтевнији дипломатски клијент – дипломатско-конзуларно представништво САД. А да они са Американцима сарађују више од 60 година, са Русима и Мексиканцима 50, односно 55 година…
А све ти клијенти, истичу у “Дипосу“, ове године су приметили и значајну модернизацију, што и није баш својствено за државне фирме у Србији.
– Слободно могу да кажем да смо сигурно једно од модернијих привредних друштава на тржишту која су у власништву државе. Можемо да станемо раме уз раме са било којим приватним предузећем по начину функционисања, по квалитету обављеног посла али и праћењем у корак нових технологија. Ми смо готово комплетно дигитализовали начин пословања. Све чиме се бавимо и цела комуникација са клијентима, од расположивих некретнина, преко процедуре изнајмљивања, до захтева за поправке и одржавање иде дигиталним путем. Уз то сада пуштамо и последње сегменте нове ДМС платформе (систем за дигитално управљање документима), тако да се и све интерне операције и комуникације пребацују у дигиталну форму – најављује Кривокапић.
У “Дипосу” кажу да су се позабавили и ранијим примедбама на недостатак транспарентности, због чега је у једном периоду био снажан притисак јавности, али и независних државних органа.
– Данас је наш рад потпуно отворен, и то управо због дигитализације. Тако, на пример, свако издавање објекта иде преко огласа на нашем вебсајту и све се види. Због свега тога смо и добили признања од фирми које се баве бонитетом и, рецимо, имамо три „златна А“ од међународне компаније “Бисноде” – рекао је Кривокапић.
Некретнине не продају, а цена најма је тржишна
“Дипос” је годинама у јавности важио као државна фирма која „распродаје“ или испод цене у најам даје виле и станове онима који су финансијски утицајни или на било који начин блиски власти. Директор Кривокапић негира да данас постоје основе за било коју од тих “оптужби“.
“Дипосу” је на управљање Влада Србије дала 354 објекта, од којих су 142 виле и куће, 180 станова (укључујући и 60 социјалних станова у којима су избеглице), 21 објекат служи као пословни простор и 11 гаража и гаражних места.
– Ми не продајемо некретнине, то је имовина државе Србије, само их изнајмљујемо. Када сам ја дошао било је стотинак објеката више али није их “Дипос“ продао. Када се нека таква некретнина продаје, претходно је Влада изузме из нашег фонда, да републичкој Дирекцији за имовину, која по процени вредности из Пореске управе обави продају на аукцији. Исто тако, некретнине ни не купујемо, већ их у наш фонд уврштава Влада Србије – објашњава Кривокапић.
Што се тиче изнајмљивања некретнина, први човек “Дипоса“ каже да цену најма за сваку некретнину одређује посебна комисија у предузећу, посебно за сваки објекат и према тржишним ценама за сличне објекте на тим локацијама.
– Сваки пут кад се ради нови уговор, а они су на пет година, ради се и процена. Наше цене су тржишне, иду од 150 евра месечно за социјалне станове, до 15.000 евра колико наплаћујемо коришћење највећих објеката. У последње две године подигли смо цене у просеку за два до три одсто – наглашава Кривокапић.
Нема више “стан на личну карту“
Што се спорова тиче, нових у последње време нема, делом и због тога што су у “Дипосу” промењене процедуре давања у закуп.
– Судске спорове смо добили у 98 одсто случајева али док спор траје, и по пет, шест година, прихода нема. Дешавало се раније да нам закупац не плаћа комуналије, а склопљен је такав уговор да трошкове струје, воде и слично “Дипос“ плаћа комуналним фирмама. А не можете да га избаците из стана без одлуке суда и акције извршитеља, која сама може да траје по две године. Дешавало се и да објекат у најам добије чак неко ко нема запослење, само на основу личне карте. Тога више нема и јасни су услови под којима неко може да изнајми некретнину из нашег фонда. Увели смо депозит, употребу административне забране код физичких лица или менице код правних и више немамо тих проблема. Наплата потраживања нам је 93 одсто. То је у нашој грани савршен резултат – објашњава Кривокапић.
Не постоји “просечна цена“
До реалне просечне цене овако разноликог фонда је тешко доћи, тим пре што неки објекти и буквално „немају цену“. Тако, рецимо, са Индијом постоји уговор још из доба СФРЈ, да за објекте који користе њене дипломате та државе ништа не плаћа. Исти третман има и Србија у Индији.
Још један пример је „Руска школа“, објекат у Београду који је само формално у фонду Дипоса по споразуму са Русијом, а да фирма заправо нема никаквог посла са њом.
Иначе, клијенти из категорије дипломатско-конзуларних представништава у најму имају 52 одсто фонда некретнина под управом “Дипоса”.
Други разлог због којег би просечна цена била нереална је што “Дипос” неке објекте ни не може да даје у најам, а воде се у фонду. То је 11 објеката за које се захтева реституција и осам који су у судском спору. Неки су у том статусу годинама, рецимо судски спор око објекта Дипломатског клуба траје седам година иако, истиче Кривокапић, у Закону о реституцији јасно стоји да објекти који су намењени за ДКП не могу да буду враћени старим власницима.
Неочекивано отпорни на корону
Прошлу годину, период избијања и првог удара пандемије, “Дипос” је прошао много боље од очекивања. По препорукама Владе Србије с почетка године је ревидиран финансијски план, јер се очекивао пад у потражњи за некретнинама због короне, закључавања и рада од куће. На крају године испоставило се не да тражња није пала, већ да “Дипос” практично није имао „с чиме да ради“.
– Финансијски, премашен је и оригинални план, и то чак за тридесетак одсто а први пут нам се десило да на крају године нисмо имали ниједан слободан објект за издавање. Анализа нам је показала да су домаћа правна и физичка лица повећала тражњу, што је показатељ колико је жилава српска економија. И данас је тако и слободна су само три мања стана, од укупно 354 објекта – истиче Кривокапић.
Најбоља дипломатска колонија у свету
“Дипос” следеће године прославља 60 година постојања, када се урачуна и наслеђе Дирекције за управљање и изградњу зграда страних дипломатских и конзуларних представништава коју је основао Град Београд 1962. године (потом Предузеће за изнајмљивање некретнина “Дипос а.д. Београд” од 1997.), а чији посао су наставили одлуком Владе Србије о потпуном преузимању 2009. године.
– То је озбиљна традиција и ми смо озбиљна организација, значајна не само због тога што издајемо некретнине дипломатама. Не треба сметнути с ума да смо ми практично први контакт странаца и дипломата са државом у којој ће да бораве наредних пет година. Ту морамо да се покажемо какви смо домаћини, шта можемо да им пружамо и олакшамо живот овде – наводи Кривокапић.
И та гостољубивост и висок ниво професионалности су препознати у свету. Сам “Дипос”, као фирма, имао је више од стотину амбасадорских посета у последњих седам година. Ова година у том погледу била је посебна, јер су се у релативно кратком периоду догодиле и две важне посете које се никада раније нису догодиле – амбасадора САД и амбасадора Руске федерације.
Приликом посете амерички амбасадор је рекао “да се и у Стејт дипартменту зна да се у Београду налази једна од најбољих дипломатских колонија у свету“.